Followers

Saturday 5 November 2011

Salam Aidil Adha



Salam uols...


Dah selamat sampai kampung semua...?


Alhamdullillah... Aku jugak yang dok sorang-sorang kat sini.. Kesian kat aku.. Dahlah jauh dari family, kene pula masak sorang-sorang, makan sorang-sorang, tengok drama sedih sorang-sorang.. Selalukan tv ada mainkan cerita sedih time raya.. Kenapa ye? Takpelah, sekurang-kurangnya aku dapat merasai bagaimana perasaan mereka yang jauh di perantauan macam mamat bangla, awek-awek cleaner, abang karpet.. Dorang pun tak balik kampung apa.. Ok jerk?! Happy je aku tengok dorang lepak-lepak kat taman KLCC ngan kekawan.. Kan?


Okey,okey  aku tak nak buang masa korang.. Korang mesti tengah sibuk masak kan sekarang? Hmmm, tapi masih curi curi masa berFB dan berblog yer.. Well, itu tandanya korang 'hidup'.. Memang kita tak boleh nak menolak gaya hidup yang kita jalani sekarang.. Dalam dunia yang serba moden dan penuh cabaran ini, banyak yang perlu kita hadapi kemungkinannya.. Kita bukan sekadar hidup untuk hidup tapi lebih dari itu.. Kita sedang bergelut mencari jati diri sebenarnya.. Jati diri yang semakin menjauh dek leka dengan keindahan  dunia.. Kalau dulu mereka berkorban demi pegangan mereka, kita sekarang berkorban hanya untuk kesenangan dunia.. Bukan sedikit yang begitu.. Adakah kerana tuntutan hidup yang semakin mencabar? Besar kemungkinan jawapannya ya.. Tuntutan hidup yang memerlukan kita berkorban masa, tenaga, harta benda, hati, perasaan, hubungan sesama manusia dan hubungan kita dengan Tuhan.. Berbaloikah pengorbanan kita itu..


Aku harap kita masing-masing mengerti apa yang ada disebalik salam aidiladha yang kita ucapkan.. Adakah raya korban esok sekadar pada penyembelihan lembu, daging korban, sup tulang, sup ekor, public holiday, drama tv yang sedih dan penuh keinsafan..? Atau sepatutnya kita menghayatinya lebih dari itu.. Aku percaya semua orang 'ada hati' ingin menhayatinya lebih dari itu.. Tapi biasalah kita, kalau tengah seronok mana ingat nak fikirkan semua tu.. Takpe, itu kene tepuk dada sendiri.. Tak ada sape akan kata korang tak baik.. Cuma sesekali tu, bila berkesempatan, bacalah sejarah nabi-nabi dulu yang banyak sangat kisah pengorbanannya.. Mungkin akan sedikit sebanyak membuka minda kita apakah pengorbanan yang kita buat ini membawa ke arah keberkatan hidup..


Okey, potong!! Tetiba aku jadi baik lak kan.. Hahaha..sesekali aku baik tak salah kannnn.. So, Salam Aidiladha untuk korang semua.. Jaga kesihatan, jaga makan... Jangan main belasah je semua.. Bimbang nanti kolestrol naik mendadak.. Korang jugak yang susah termasuklah family korang.. Jangan ingat bila susah, korang susah sorang sorang.. Orang lain pun nanti akan ikut susah tau!! Jangan korbankan kesihatan anda hanya untuk kesedapan seketika.. Wa chaowwww...





Entri Asal Disini Butang Like Facebook untuk Setiap Entri | BLOG ARCX13.COM Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives

2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...