Followers

Friday 30 September 2011

" Jujur Untuk Berbeza "

Assalamualaikum...


Memandangkan aku tak tau nak buat apa, maka aku pun bukaklah portal pts.. Merewang rewang di situ.. Mencari sesuatu yang menarik.. Dan tanpa sedar telah list down novel-novel Bahruddin Bekri.. Masuk dalam list 'must-haves item'.. 


Sebenarnya tengah melayan rasa frust pasal shopping buku semalam.. Hmm, penat je aku pegi tempat tu.. Dari list buku yang aku buat, hanya satu yang ada.. "EDENSOR-ANDREA HIRATA".. Hai..apalah nasib.. Kemudian, semuanya berakhir dengan buku yang bukan dalam senarai.. Ni yang tak best ni!!! Lain disenaraikan, lain yang dibeli.. Tak nak dah gi kedai tu..


Ok, aku suggest korang baca buku Bahruddin Bekri.. Memang best!!! Dia penulis yang menulis mengenai falsafah kehidupan.. Lebih selesa dikenali sebagai penulis genre "komedi kehidupan".. Falsafah penulisannya ialah "JUJUR UNTUK BERBEZA".. Gayanya cukup bersahaja dalam menggambarkan apa itu kehidupan..


First buku dia yang aku baca, "KITA HANYA DI SEBERANG JALAN".. Memang gile kelakar, sampai aku boleh tergelak sorang sorang dalam LRT.. Especially time dorang silap tangkap gambar ayah "mangsa" tengah buang air.. Sampai sekarang tak leh lupa!!!


Sebenarnya aku baru baca 2 buku dia..


1) Kita Hanya Di Seberang Jalan
2) Lelaki Berkasut Merah


Tapi aku dapat agak yang aku akan dapat sesuatu yang lebih fun dari buku buku dia yang lain.. So ini buku dia yang bakal aku beli:


1) Doa Untuk Aku
2) Dunia Ini Sederhana Kecil
3) Penulis Yang Disayang Tuhan
4) Diari Mat Despatch
5) Diari Mat Despatch: Hati Emak
6) Diari Mat Despatch: Lelaki Baik
7) Detektif Bertudung Hitam: Penyiasat Masjid


Dalam novel "Lelaki Berkasut Merah", ayat yang aku paling suka:


"Hidup ini memang begini, ada sahaja perkara yang kita anggap sebagai kebetulan, tetapi kita lupa yang Tuhan itu bekerja dalam rahsia.Tidak ada kebetulan dalam hidup kerana semua itu adalah kerja Tuhan," (m/s:359)


" Tuhan akan sertakan kemudahan pada setiap kesukaran asalkan niat kita baik" (m/s:359)


Aku pernah buat entri pasal ayat ni sebelum ni.. Aku akan pastikan dalam masa dua bulan ni aku dah ada semua buku Bahruddin Bekri.. Insyaallah..







Entri Asal Disini Butang Like Facebook untuk Setiap Entri | BLOG ARCX13.COM Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives

2 comments:

  1. menarik jugak ..at least ada info untuk sy ushar buku2 kat luar sana :)

    ReplyDelete
  2. BiQa HatmiN:

    Dia akan ada buku terbaru - HIDUP PENUH CINTA.. release on 7 Oct kalau tak silap.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...