Followers

Friday 28 October 2011

BUKU FIXI - PECAH


Hai readers,


Aku baru habis baca novel PECAH terbitan BUKU FIXI. Mesti ada yang tak pernah dengar kan? Memang. BUKU FIXI ni new publisher. Karya-karyanya lebih bersifat urban dan kotemporari. So jangan terperanjat kalau jalan ceritanya lebih “berani” dan gaya bahasanya tidak berlapik (bahasa slanga dan lebih celupar). Konsep yang diketengahkan sangat simple. Kaver yang tidak banyak kaler dan title yang hanya mengunakan one word. Blurp juga sangat ringkas. Mungkin korang boleh jengah-jengah BUKU FIXI. Mana tau sesuai dengan taste korang.

Okey, novel PECAH ni ditulis oleh Khairulnizam Bakeri, pemilik blogger salahtaip.blogspot.com . Meh aku review sikit pasal novel ni. Cerita bermula dengan satu adegan rompakan di Bank CIMB Shah Alam. Didalangi oleh 4 orang iaitu Herman, Alan, Radi dan Don. Berjaya membawa lari duit dan satu peti simpanan dari loker 136. Namun malang bagi Alan bila kakinya ditembak oleh Kazim, manager bank berkenaan.

Jadi perompak-perompak itu pun drop Alan di hospital dan berjanji akan keluarkan Alan dari situ. Dalam masa yang sama seorang pakcik bernama Bakar dimasukkan ke wad kerana koma. Pakcik Bakar ni duduk di rumah orang tua dan sangat sayang pada Lidya, jururawat di rumah orang tua tersebut. Pakcik Bakar telah menyerahkan sesuatu kepada Lidya yang disimpan di dalam peti simpanan di CIMB Shah Alam. Dari situlah kita nampak kaitan antara watak yang terlibat. Apa yang ada di dalam peti simpanan itu? Dan kenapa pula bank itu dirompak? Baca sendiri okey!!

Sebenarnya watak-watak dalam novel ini saling berkait antara satu sama lain. So penulis telah menggunakan teknik flashback untuk mengaitkan mereka. Ada kisah hitam yang membawa kepada rancangan rompakan itu. Bila korang baca buku ni, korang akan tau bahawa rompakan itu bukan rompakan biasa. Tapi satu konspirasi oleh master mindnya untuk membalas dendam di samping ingin membongkar satu kebenaran.

Orait, novel ni memang menarik untuk dibaca. Ringan dan catchy. Lari sedikit dari cerita cerita biasa. Namun masih lemah dari segi jalan cerita. Kurang thrill kerana apa yang berlaku di dalamnya ‘smooth’ sahaja. Dari segi bahasa, memang santai. Kadang-kadang agak kekok dan mengelirukan, terutamanya bila watak bermonolog. Perlu dibezakan dari segi font atau saiz text. Dan ehem!!! Ada adegan 18SX uuu… So aku pun baca dengan malu malu kucing lah. Tau-tau abis jugak perenggan tu aku baca. Hehehe.. (gelak malu malu). Yang ni memang novelis lain tak buat. Kalau penulis buku porno aku tak taulah. Rasanya inilah dikatakan urban dan kotemporari. Life zaman sekarang kan?!

Ending cerita pun lain. Haha, memang tak terjangka. Penulis ni memang nak buat pembaca dapat agak apa endingnya tapi rupa-rupanya apa yang berlaku sebaliknya. Apa-apa pun salute pada Khairulnizam Bakeri. Banyak lagi novel-novel dari BUKU FIXI. So aku kira akan cuba baca semua buku fixi yang ada. Hmmm, budget lari lagi nampaknya…









Entri Asal Disini Butang Like Facebook untuk Setiap Entri | BLOG ARCX13.COM Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives

2 comments:

  1. menarik... jarang jumpa entry mcm ni... selalu orang duk review filem.. review drama, review blog... hari ni awak review novel... bagus2... teruskan usaha... insyaallah... boleh terus maju...

    ReplyDelete
  2. Insyaallah..mungkin saya patut terus je review sebaik usai membaca..feel masih ada..anyway thanks..errr,kouger saya mana? hehe..

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...