Followers

Tuesday 3 January 2012

Penulis Yang Disayang Tuhan



Assalamualaikum,


Happy New Year! Bagaimana tahun baru kamu? Happy? Good!

Sudah pun masuk hari ketiga dan inilah entri pertama untuk tahun ini, yesss!!! Cepat betul masa berlalu. Sesiapa yang ada azam, better stick to it. Come on, hari ini baru hari ketiga. Tiada alasan untuk berputus asa begitu cepat!!

Terus terang, saya tidak ada azam untuk tahun baru. Sebabnya, azam saya selalu datang tidak kira masa. Kadang -kadang sebelum tahun baru dan kadang-kadang selepas tahun baru. Namun, bagi tahun ini saya sudah ada perancangan yang agak penting untuk dilaksanakan. Doakan saya agar apa yang saya rancang itu akan dipermudahkan dan mendapat kejayaan. Boleh?

Okay, semalam dan hari sebelumnya saya telah menghadiri satu bengkel penulisan- Asas Menulis Novel. Dianjurkan oleh Akademi Hero. Bagaimana saya boleh terlibat? Sebenarnya, keinginan untuk pergi ke bengkel itu timbul selepas saya membaca novel Bahruddin Bekri, penulis kesukaan saya. saya tidak pernah tahu penulisan novel pun ada bengkel. Pada saya, penulis novel memang sedia tahu bagaimana proses menghasilkan novel. Nama pun penulis. Bila saya baca buku Tuan BB mengenai kursus penulisan, saya terfikir mesti bengkel-bengkel seperti itu wujud. Puas jugalah saya google dan bengkel 2 hari itulah hasilnya.

Pengalaman dan ilmu yang saya perolehi memang amat berharga. Saya akui, menulis memang tidak mudah.   Menulis di blog ini pun saya terkial-kial berfikir apa yang patut saya tulis. Melalui apa yang saya belajar semalam, dari mula saya tulis blog ini hingga ke sekarang, tekniknya amatlah salah. Sepatutnya saya sudah mula mempraktikkan apa yang saya pelajari. Biasalah, manusia memang jarang mengamalkan apa yang dipelajari. Bukan begitu, Cik Kiah? Kalau tidak, masakan orang masih mengumpat walaupun dia sudah tahu mengumpat itu berdosa.

Namun, saya pegang betul-betul apa yang saya pelajari semalam iaitu "penulis perlu bertanggungjawab dengan apa yang dia tulis". Bak kata Tuan BB (Penulis Yang Disayang Tuhan);


"Penulis juga adalah manusia yang dekat kepada neraka. Mereka sudah melangkahkan sebelah kakinya ke neraka saat mereka menuliskan sesuatu yang jelek dan menghitamkan hati pembaca ataupun menuliskan benci yang memusnahkan bahagia.

Penulis juga adalah manusia yang sudah meletakkan sebelah kakinya di dalam syurga, pada saat mereka menuliskan sesuatu yang membuatkan ramai manusia berusaha menjadi hamba yang mencari reda dan rahmat Tuhan. Namun yang paling pasti, dalam semua kisah penulis, bukan semuanya kisah yang bahagia".


Bagi saya, penulis anugerah Tuhan mempunyai kuasa bagi mengubah perasaan manusia lain. Ini juga saya perolehi dari buku itu. Pendek kata, penulis mampu mempengaruhi manusia lain. Dalam bengkel itu, kami dinasihatkan menulis perkara yang baik-baik. "Itu saham akhirat", kata Cik Puan Azzah-sifu kami. Insyaallah, semoga saya mampu menulis dengan baik berkenaan perkara yang baik-baik. Semoga saya dan kamu semua menjadi Penulis Yang Disayang Tuhan.


Sayang kamu.


p/s: akan menukar kata ganti diri dari aku kepada saya. 











Entri Asal Disini Butang Like Facebook untuk Setiap Entri | BLOG ARCX13.COM Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives

6 comments:

  1. dah follow..
    jom BW & follow blog mashi semula :)
    http://hatiberbungaros.blogspot.com/

    ReplyDelete
  2. penulisan makin matang.. syabas.. :)

    ReplyDelete
  3. tahun baru fifi simple saja. cuma berharap agar ada durian runtuh tahun ni! hehe

    ReplyDelete
  4. pelbagai cara kita boleh berdakwah kan..

    ReplyDelete
  5. Mashitah ismail: hai.. :)

    zulfikar hazri: terima kasih

    Fifiey Lychee Maration: Wahhh..tahun baru yang banyak untung :D

    Pondok Usang: betul sangat dan salah satunya ialah melalui apa yang kita tulis. :)

    ReplyDelete
  6. Bismillahirrahmanirrahim.

    Credit to this entry writer.
    dan apabila bila mulakan sesuatu dgn niat kerana Allah, pasti sesuatu itu mempunyai nilai dan harga.

    ingatkan kakCT kalau terleka.

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...