Followers

Friday, 3 August 2012

Resensi Buku: Licik (FIXI)


Licik
Sham Hashim & Julie Anne


ISBN: 978-967-0374-09-3
Penerbit: Buku Fixi
Tarikh terbit: 2012
Halaman: 272
Harga: RM18.90











Salam Ramadhan. Sudah separuh ramadhan kita lalui. Alhamdulillah. Semoga tiada kengkangan untuk kita terus menjalani ibadat puasa dan mendapat rahmat berterusan dari Allah.

Resensi kali ini adalah sebuah pulp-fiction dari keluaran FIXI. Huh! Nak review novel ni pun ambil masa berhari-hari. Punyalah malas! Licik saya kira antara yang laku keras dalam senarai novel keluaran FIXI. Ceritanya sangat mudah. Idea yang diketengahkan pula biasa-biasa sahaja tapi digarap dengan baik sekali. Abaikan sahaja standard bahasanya. Namapun dari FIXI. Kannn...

Selalu kita terbaca tentang penipuan wang ringgit sehingga mencecah jutaan ringgit. Kena tipu duit hantaran, MLM, kredit kad, gores dan menang dan beberapa kes lagi pernah hangat suatu ketika dulu. Tidak tahu mahu simpati pada mangsa atau tidak. Mungkin mangsa yang terlalu bebal atau si penipu yang terlalu licik. Hanya mereka yang terlibat yang tahu. Manusia memang sering lemah bila berdepan dengan wang ringgit. Inilah plot dalam Licik.

Okey, kurangkan celoteh bulan puasa. Jom kita lihat apa ada dalam Licik. Licik adalah novel kolaborasi pertama dari Fixi (mungkinkah akan ada lagi?)  Kerjasama yang baik sekali antara Sham Hashim dan Julie Anne (orang kampung saya, tahu?). Ia menimbulkan pelbagai rasa. Ingin saya beritahu awal-awal ceritanya juga ‘jujur’ ya. Tanpa tapis-tapis. Jadi, tidak perlu diulangbaca bahagian yang mencuit fikiran nakal. Sering juga jalan ceritanya mengingatkan saya pada kisah-kisah dari surat khabar.  Penceritaan yang bersahaja seringkali mencuit hati lebih-lebih lagi watak-wataknya sedaya upaya berlakon untuk menjayakan penipuan yang dirancang.

Alias-Fira-Sadik merupakan tunjang utama dalam novel Licik. Ketiga-tiganya adalah penipu tahap profesional. Tipu kiri tipu kanan. Tetapi sekali pun tidak pernah tertangkap. Wah, tipu kan? Haha. Okey, Fira dibesarkan oleh ayahnya, Alias untuk menjadi seorang penipu yang cekap – con artist. Semuanya dirancang dengan baik sehinggalah suatu ketika penipuan yang Alias lakukan telah menyebabkan kematian. Ia telah menjadi titik dendam yang menyebabkan perubahan besar berlaku dalam hidup anak beranak itu.  Kehadiran Sadik pula umpama buku bertemu ruas. Penipu dengan penipu. Kolaborasi yang sangat padan.

Saya tertarik dengan kata kata Alias,

“Nak tipu orang, bukan boleh sembarangan. Kau cuma boleh tipu orang yang tak jujur.”

Hehe. Bunyinya semacam satu prinsip pula. Namun dalam keseronokan membaca, saya terjumpa beberapa kesalahan pada nama. Nama Rais bertukar menjadi nama Alias, Engku Som jadi Engku Long. Hati-hati ya Encik Editor.

Babak di mana Fira ditipu Sadik membawa rasa simpati saya pada Fira. Bayangkan tanpa mengetahui yang dia ditipu, Fira bagai orang gila mencari Sadik yang disangkakan diculik. Kejamnya lelaki tu! Nasib baik akhirnya Fira dapat balik apa yang Sadik ambil daripadanya. 

Okeylah, saya rasa lebih baik baca sendiri. Ceritanya memang seronok. Maklumlah tipu sana sini tapi tak pernah kena tangkap. Macam mudah je kan? Well, tahniah untuk kedua dua penulis. Untuk Julie Anne, I wish you all the best! Mungkin akan datang boleh hasilkan novel dengan idea sendiri, okey?


Selamat membaca.




Entri Asal Disini Butang Like Facebook untuk Setiap Entri | BLOG ARCX13.COM Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives

1 comment:

  1. thank you deng! cheers me up to read this :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...