Followers

Wednesday 17 April 2013

[Resensi Buku] Catatan Penglipur Lara Sang Majistret



Catatan Penglipur Lara Sang Majistret 
Zabidi Mohamed

ISBN: 978-983-097-374-6
Penerbit: Galeri Ilmu Sdn Bhd
Tarikh terbit: 2012
Halaman: 255
Harga: RM18.00 (Sem Msia) RM20.00 (Sabah/Swak)










As-salam. Kali ini saya review catatan dari seorang majistret. Majistret? Sebetulnya bekas majistret. Mungkin ada yang mengenali Zabidi Mohamed sebagai penulis. Tetapi sebelum itu beliau bertugas dalam bidang perundangan. Kini beliau terlibat secara serius (sejak tahun 1999) dalam bidang penulisan buku dan skrip. Antara buku yang ditulis ialah Arqam, Tersungkur Di Pintu Syurga; Maunah, Kebenaran Yang Sebenar dan novel Hani yang ditulis bersama Puan Nurulsham Saidin.


Catatan Penglipur Lara Sang Majistret mengandungi 4 cerita. Semuanya berdasarkan pengalaman lucu namun penuh pengajaran ketika penulis bertugas sebagai majistret. Bermula dari kisah dihantar ke Penjara Pudu untuk melihat sendiri bagaimana hukuman sebat dilaksanakan sehinggalah kejadian yang menakutkan  tetapi lucu yang berlaku di rumah MB Kelantan ( Dato' Seri Mohamed Yaacob ketika itu). Keseronokkan membaca cerita beliau sering membuat saya tersenyum, kadang kadang mencetuskan tawa.


Seperti yang dicatatkan di muqaddimah, asalnya pengalaman lucu yang ditulis ini adalah siri-siri catatan beliau di 'wall' Facebook. Status-status tersebut mendapat reaksi positif dari rakan-rakan FB. Kisah-kisah lucu yang berlanjutan menjadi episod panjang itu kemudiannya dibukukan dan diterbitkan oleh Galeri Ilmu Sdn Bhd.


Walaupun kisah yang dipaparkan itu mencuit hati, banyak sekali info yang berguna serta nasihat yang boleh dijadikan ikhtibar. Melalui apa yang diceritakan, saya mendapat tahu yang bangsa Melayu, Cina dan India mempunyai cara berbeza dalam menerima hukuman sebat. Dalam rasa seriau boleh pula saya mengekek ketawa. Tak tahulah kalau penulis bercerita secara langsung kepada saya. Mahu putus urat perut!


Okeylah, cakap banyak pun tak guna. Beli dan alami sendiri. Kepada yang suka sangat genre kisah benar, memang patut baca. Jom kita baca sedikit blurp:

Dari Penjara Pudu merentas ke negeri Serambi Mekah, kisah-kisahnya amat menggelikan hati, namun tidak sepi daripada nilai-nilai tarbiah.

Kisah 1

"Zaaapppss," bunyi rotan itu apabila dihayunkan.

"Ayoyo! Amma!" jerit pesalah India itu sambil menangis menyangkakan rotan itu sudah mula dihayunkan kepadanya.

"Oi... belum mula lagilah!" jerit pegawai penjara yang memegang rotan itu sambil disambut gelak ketawa semua pegawai penjara yang ada di situ.

Kami majistret juga semua ketawa.



Kisah 2

Jurubahasa memandang ke arah saya. Saya tidak memberi sebarang reaksi.

"Nak mengaku salah atau nak bicara?" tanya jurubahasa itu lagi.

Sambil menggosok gigi dengan kayu suginya pensyarah itu menjawab dengan nada penuh yakin, tetapi dengan gaya yang agak sombong,

"Saya mengaku pun tak nak, bicara pun tak nak. Ini semua kuasa Allah!"

Jurubahasa terkedu.



Kisah 3

"Saya dengan berpandukan kepada peruntukan di bawah Akta Kastam menjatuhkan hukuman sebanyak... ."

"Gedebummm."

Saya berhenti membacakan hukuman. Mak cik yang tadinya berdiri di kandang pesalah sudah tidak kelihatan.

"Tuan! Mak cik tu pengsan tuan!" jerit jurubahasa sambil bergegas membuka pintu kandang pesalah untuk pergi melihat keadaan mak cik yang sudah terbaring dalam keadaan terkulai tidak sedarkan diri itu.

Mahkamah menjadi riuh-rendah.



Selamat membaca.

Entri Asal Disini Butang Like Facebook untuk Setiap Entri | BLOG ARCX13.COM Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...