Followers

Monday 1 October 2012

[Resensi Buku] Murtad





MURTAD
Hasrul Rizwan


ISBN: 978-967-0374-12-3
Penerbit: Buku Fixi
Tarikh terbit: Jun 2012        
Halaman: 323
Harga: RM19.90








Salam. Selamat berkunjung kembali ke ruang yang hidup segan mati tak mahu ini. Terima kasihlah kerana susah susah je datang jenguk blog semata mata nak tahu resensi tentang novel Murtad kali ini. Almaklumlah, buku yang mencetuskan kontroversi katakannnn... Kontroversi yang timbul bukanlah pada jalan ceritanya tetapi pada bahasa yang digunakan. Dikatakan pihak syarikat Popular menarik balik penjualan novel Murtad kerana bahasa yang digunakan tidak sesuai untuk dibaca. Ermmm... kes pengunaan bahasa melayu rendah. Saya tak nak komen sekarang. Baca dulu sampai habis, okey?


Saya antara yang lambat mendapatkan Murtad. Mungkin kerana kesukaran untuk mendapatkannya di kedai buku. Well, nama pun novel kontroversi, mesti ramai yang nak baca. Sampaikan ianya habis dijual seperti pisang goreng panas. Agaknya kut?! Haha, jangan percaya cakap saya, okey?


Okey, mari kita mula. Pada saya Murtad biasa-biasa sahaja walaupun isu yang diketengahkan isu besar. Ini kerana, yang ada dalam Murtad hanyalah berkenaan 2 orang pemuda yang diupah untuk membunuh orang-orang yang murtad. Tidak pula diceritakan punca murtad kepada watak-watak yang ada sedangkan merekalah yang perlu Adam dan Akhil bunuh. Sebagai pembaca, saya ingin tahu kenapa mereka murtad kerana saya percaya masing-masing ada kisah hitam yang menyebabkan mereka hilang kepercayaan kepada agama. Selebihnya hanyalah babak-babak pergaduhan antara Adam dan Akhil dengan kumpulan kongsi gelap. Jadi, bolehlah saya kategorikan novel ini sebagai novel aksi ringan dan tiada unsur suspen yang mendebarkan. Sorry to say.


Watak Adam dan Akhil mengingatkan saya pada cerita Men In Black. Kadang-kadang teringat pula saya pada cerita Supernatural. Semua itu tentang penghapusan makhluk yang membawa bencana kepada kehidupan manusia. Menarik juga bila Hasrul Rizwan mengadaptasikan idea ini ke dalam Murtad. Cumanya kurang digarap dengan baik sehingga menjadikan ia jalan cerita yang biasa sahaja.


Mungkin penulis perlu melakukan sesuatu untuk menutup ketidaklogikan ceritanya. Mana mungkin membunuh sebegitu ramai orang selama bertahun-tahun tanpa ditangkap. Okey,saya faham ini novel fiksyen. Sudah alang-alang tidak logik, apa kata penulis buatkan sesuatu yang Adam dan Akhil boleh lakukan supaya mereka tidak boleh dijejaki. Sebagai contoh, dalam Men In Black, mereka ada peralatan untuk menghilangkan ingatan orang. Dengan ini ceritanya mungkin menjadi lebih menarik.


Nasib baik Murtad diselamatkan oleh keletah Adam dan Akhil yang easy going. Terhibur juga rasanya. Ditambah dengan loghat utara yang penulis gunakan. Pada saya bahasa yang digunakan oleh Hasrul Rizwan tidak menjadi hal memandangkan ianya adalah loghat percakapan yang biasa digunakan oleh orang utara. Lagipun, berapa banyak sangatlah perkataan nokharom yang digunakan. Tidaklah sampai melekat di minda dan terus nanti akan terikut-ikut menyebut nokharom dalam perbualan harian. Orang KL mana nak guna loghat utara. Contohhh...


Lagi satu, budak-budak tak baca novel tebal seperti ini. Yang membacanya adalah orang-orang seperti kita dan saya percaya kita tidaklah pula dipengaruhi oleh bahasa yang digunakan. Melainkan kalau ianya ditayangkan di televisyen! Yang perlu dibimbangkan adalah babak-babak yang dimasukkan ke dalam cerita kerana itu yang akan membangkitkan imaginasi sekaligus membawa kepada rasa ingin-cuba-buat. Saya tidak memihak kepada mana-mana. Cuma saya rasa isu bahasa di sini tidak akan habis selagi ada pembaca yang mempunyai pelbagai citarasa.


Akhir kata, kalau penulis nak sambung cerita ini, kasi gempak sikit boleh? Peace.



Selamat membaca.





Entri Asal Disini Butang Like Facebook untuk Setiap Entri | BLOG ARCX13.COM Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives

3 comments:

  1. Teringin untuk memiliki senaskah tapi seperti biasa masalahnya untuk mendapatkannya sama lah seperti betapa susahnya untuk mencari karya tulisan Faisal Tehrani (situasi kat tempat saya lah ) ....

    ReplyDelete
  2. waalaikummussalam ernie.. ya, sy mengerti kamu lebih suka membaca.. kerana feel membaca itu lebih mendalam.. "Murtad".. berat tajuknya.. andai difilem kan..pasti dikategorikan sbg heavy drama...

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...