Followers

Wednesday 9 January 2013

[Resensi Buku] Madu-maduku Gangster Dalam Madu Tiga Suku




Madu Tiga Suku
Saidee Nor Azam

ISBN: 978-967-408-035-8
Penerbit: PTS Litera
Tarikh terbit: 5 Nov 2012
Halaman: 240
Harga: RM16.00
Amaran: 
Jangan naik angin apabila membaca blurb ini. Kisahnya bermula apabila Jamilkhan dapat kahwin kali kedua tanpa diduga. Begitu juga perkahwinan ketiga, dapatnya tidak disangka-sangka.
Ada yang memasang jerat papan berpaku. Ada yang dipakaikan masker bercampur dengan cecair pencuci tandas. Ada pula yang tertipu dengan ubat cula biawak komodo.
Si Jamilkhan pula sungguh gembira apabila mendapat satu hadiah di luar jangkaannya. Namun hadiah itulah yang membuatkan dia hampir putus nyawa!


Salam. Hai. Kalau hendak bercakap tentang hidup bermadu, belum habis tanya lagi perempuan dah melenting. Silap-silap si penanya makan penampar. Itu tak apa lagi. Takut nanti ada yang kena simbah dengan asid. Belum kahwin lagi dah masuk hospital. Gila sensitif isu tu! Tiada wanita yang sanggup dimadukan hatta berkongsi kasih kecuali atas sebab kukuh yang membawa kepada kerelaan hatinya untuk bermadu. Di mana-mana pun, isu poligami ini pasti jadi hangat jika dibahaskan. Panas. Sepanas mentari. Baik untuk sebahagian orang, bencana untuk sebahagian lagi.

Kisah inilah yang dimasukkan oleh Wan Azlan dalam novel ini. Sebagai penulis novel parodi, kali ini beliau menggunakan asas cerita filem "Madu Tiga", sebuah filem kalau ditonton 100 kali pun tetap membuat kita gelak tergolek-golek!

Novel parodi? Apa tu? Sila google!

Okeylah, okeylah! Saya beritahu sikit je. Ringkasnya, karya parodi adalah karya baru yang meniru karya yang sedia ada dengan cara yang melucukan atau menyindir mengikut pengalaman pengarang itu sendiri. Lebih kurang begitu maksudnya. Saya pun google juga tau! Jadi, bila menikmati Madu Tiga Suku ini saya tidak boleh tidak terbayangkan gelagat P Ramlee dan madu-madunya.

Dengan menggunakan nama watak yang lebih kurang sama, Jamilkhan merupakan seorang pegawai bahagian  Undang-undang Keluarga di Pejabat Agama Daerah Marang.  Dia mengahwini Liafara tetapi tidak dikurniakan anak. Sebagai seorang pegawai agama, tentunya Jamilkhan banyak  berdepan dengan pelbagai masalah rumahtangga para pelanggannya. Pada suatu hari, Jamilkhan didatangi oleh seorang janda, Hasnina. Hasnina datang untuk mengadu betapa menyesalnya dia kerana berpisah dengan suaminya. Dia masih lagi merindui bekas suaminya itu dan menyatakan keinginan untuk rujuk kembali. Namun... 

"Awak rujuklah semula dengan suami awak," kata Jamilkhan.
"Tidak boleh. Sebab dia sudah jatuhkan talak tiga," kata Hasnina. Airmatanya kembali berlinangan. (m/s 21)


Hasnina tidak boleh rujuk semula dengan bekas suaminya kerana dicerai talak tiga. Jamilkhan tidak dapat membantu apa-apa. Dalam situasi tertekan itu, Jamilkhan secara bergurau memberi cadangan agar Hasnina berkahwin dengannya. Tanpa disangka Hasnina setuju. Jamilkhan rasakan bagai bulan jatuh ke riba! Maka, Jamilkhan dan Hasnina pun berkahwin. Tanpa dijangka, pada malam majlis perkahwinan Jamilkhan, Liafara turut hadir kerana menemani rakannya. Apa lagi. Kecohlah jadinya! Ingat lagi babak kekecohan majlis perkahwinan Jamil dan Hasnah dalam Madu 3? Kelakar kan? Dari malam itu, bermulalah bencana hidup Jamilkhan bila kedua-dua isterinya sering mengenakan antara satu sama lain. Bagai anjing dengan kucing. Masing-masing dengan agenda jahatnya. Dapat dilihat di sini yang Jamilkhan hilang arah dalam mengawal perlakuan isteri-isterinya. Ingat poligami ni senang Jamil? Hahaha...

Jodoh itu di tangan Tuhan. Dalam masa isteri-isterinya sibuk bercakaran siang malam, rupanya Jamilkhan telah berkahwin lagi untuk kali ke-3. Kali ini dengan Rudjini. Sebelum itu, untuk mengelak dari diketahui isteri-isterinya, Jamilkhan mengambil keputusan untuk bernikah di Siam. Namun membatalkan niatnya kerana mendapati agen yang menguruskan nikah kahwin itu menipu. Maka, perkahwinan mereka dijalankan di kampung Rudjini sahaja.


Okey, seperti mana jalan cerita Madu Tiga, itulah yang berlaku dalam novel ini. Ada babak kejar-mengejar antara ketiga-tiga madu dan Jamilkhan bila sudah bocor rahsia. Tetapi dalam novel ini babak kejar-mengejar itu tidak berakhir di sungai. Jamilkhan berjaya melarikan diri. Sudah penat dipermainkan, Liafara, Hasnina dan Rudjini mula merancang sesuatu untuk memberi pengajaran kepada suami mereka. Mereka ingin memberi sesuatu sebagai hadiah hari jadi Jamilkhan yang bakal tiba. Hadiah memberi kebenaran untuk kahwin kali ke-4!!! Bermulalah persiapan rapi dari mencari calon isteri hingga kepada menguruskan majlis perkahwinan. Siapakah isteri ke-4 Jamilkhan? Adakah rancangan itu berjalan dengan lancar atau keadaan menjadi sebaliknya?  Saya tinggalkan kepada pembaca untuk mengetahuinya sendiri.

Ha... biar Abang Jamil rasa bagaimana 'seronoknya' apabila dimain-mainkan Macam orang putih kata; what you give, you get back," kata Rudjini akhirnya.. Mereka pun ketawa lagi sepuas hati. (m/s 211)

gambar google


Nama Wan Azlan saya kenal melalui novel parodinya bertajuk Ahmad Alkebab - karya pertama beliau bersama PTS. Wan Azlan dilahirkan pada 1 Julai 1979 di Kuala Terengganu. Beliau yang kini bertugas sebagai pegawai pelayaran mula menulis sejak tahun 2010. Berada berbulan-bulan lamanya di lautan memberi kelebihan kepadanya dalam berkarya. Bertekad untuk melebarkan sayapnya dalam dunia penulisan Malaysia, beliau memilih karya parodi memandangkan karya tersebut masih kurang di pasaran. Bermula dengan asas filem P Ramlee untuk kedua-dua novelnya, kini Wan Azlan dalam proses menghasilkan novel ke-3 iaitu Nujum Pak Belukang. Semoga Wan Azlan terus sukses dalam bidang penulisan ini.








Entri Asal Disini Butang Like Facebook untuk Setiap Entri | BLOG ARCX13.COM Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives

2 comments:

  1. tajuk pelik itu lain daripada yg lain..hehehe..bagus cerita ni sebab banyak info.. :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...