Followers

Tuesday 18 December 2012

Himpunan Kisah Thriller Dalam Jiwa Kacau




Antologi Jiwa Kacau

Elee Mardiana, Attoks Dikulgai, Lyn Dayana, Dhiya Zafira, Salina Salleh

ISBN: 978-983-124-785-3
Penerbit: Alaf 21
Tarikh terbit: 2012         
Halaman: 552
Harga: RM22.00




Salam. Apa khabar bookworms sekalian. Sudah habis membaca atau buku dah tutup muka? Good. Mesti ada yang begitu sibuk hingga  tidak sempat langsung untuk menyelak hatta satu muka surat pun. Faham. Maklumlah sekarang kan cuti sekolah. Hujung tahun pula tu. Masa untuk clearkan saki baki cuti tahunan. Pada mereka yang bercuti, selamat bercuti tapi jangan abaikan keselamatan diri, okey.

Now,kita kembali kepada resensi buku. Walaupun  sibuk menjadi tourist guide untuk keluarga yang datang bercuti, saya tetap berjaya menghabiskan satu novel antologi. Tajuk di atas ya. Ia mengandungi 5 kisah yang ditulis oleh 5 orang penulis.  Namun hanya 3 daripadanya yang saya kira mantap. Bookworms, jangan sentap dulu ya. Sesuai dengan tajuknya,  semua kisah berkisar tentang manusia yang jiwanya kacau. Whooo...jiwa kacau. Satu situasi yang rumit untuk ditangani sendirian sebenarnya. Mungkin akan berakhir dengan positif dan mungkin juga negatif. Bergantung kepada individu  itu sendiri dan juga sokongan orang terdekat.

Jom kita review satu persatu. 




TRAGEDI DI LAMPU ISYARAT – Elee Mardiana

Penulis ini telah berjaya menghasilkan banyak  novel. Kalau tidak silap ada 6 novel bersama Alaf21 (2 adalah genre fantasi). Tragedi Di Lampu Isyarat ini membawa kita kepada seorang gadis mat saleh iaitu Rita. Sejak pulih dari satu kemalangan (berlaku berdekatan dengan tempat tinggalnya di New York) yang meragut nyawa kedua orang tuanya serta seorang lagi mangsa (Juliana), Rita sering diganggu suara Juliana yang memintanya untuk mencari pembunuh adiknya, Johanis. Rita nekad untuk membantu dengan meninggalkan segala yang dimilikinya di New York lalu berpindah ke Malaysia. Di Malaysia, dia memulakan pencariannya bersama sama Atikah, kawan baik Juliana. 

Di Malaysia, Rita bertemu pula dengan Mukhlis yang dia syaki ada hubung kait dengan kematian Johanis. Dari situ, Rita memulakan rancangan untuk memerangkap Mukhlis dengan harapan dapat menemui mayat Johanis. Untuk menjayakan rancangannya, Rita mengahwini Mukhlis (hmmm..tak ada ke cara lain? Kahwin juga yang dia nak!). Berjayakah Rita membuat Mukhlis mengaku? Itu kena baca sendiri. Saya malas nak beritahu.

Okey, cerita ini pada saya so-so saja. Mungkin kerana kisahnya pendek maka jalan ceritanya kurang mantap. Maklumlah, idea jadi terhad. Banyak 'lubang' yang saya temui. Namun saya suka pada permulaan ceritanya. Terasa thrill-nya di situ. Kalaulah betul manusia ada kelebihan mendengar bisikan dari orang mati dibunuh, tentu dapat membantu pihak berkuasa menyelesaikan kes pembunuhan kan? Penjenayah pun takut. Mana tidaknya bila tiba -tiba kita tuding jari kata "dia yang bunuh". Hehe.. Kita ke next story pulak.



MENARI DALAM DUKA - Attoks Dikulgai

Ini adalah kali pertama saya membaca hasil tulisan penulis ini. Saya mengenali nama Attoks Dikulgai sebagai penulis aliran indie. Bagaimanapun saya tidak pernah lagi membaca mana-mana karyanya. Mungkin selepas ini. Menari Dalam Duka bagi saya amat menarik. Malah telah mendedahkan saya kepada maklumat yang tidak pernah saya ketahui sebelum ini dan ia merupakan salah satu daripada 3 kisah yang saya gemari dalam siri antologi ini. Ianya boleh saya kategorikan sebagai thriller aksi ala-ala filem gangster Hong Kong.

Hmmm...saya perasan ayat-ayat saya di atas agak panjang. Maklumlah, teruja lebih. Tapi tak apa kan? Okey, kisahnya berkenaan dengan Arzam Domino, Ghazeem dan sedikit pemanis cerita iaitu Tria. Mereka ini anak yatim yang dibesarkan oleh Tuan D (Godfather). Cuma Arzam dan Ghazeem yang terlibat dengan aktiviti jenayah yang dijalankan oleh Tuan D. Nama pun dunia jenayah, tiada yang jujur. Berlaku pengkhianatan dalam organisasi. Ghazeem yang gila kuasa telah berpaling tadah untuk menjatuhkan Tuan D serta merampas teritory yang dipegang oleh Tuan D selama ini. Pengkhianatan Ghazeem bukan setakat terhadap Tuan D, malah juga kepada Arzam. Disebabkan itu Arzam ‘tercampak’ jauh dari kehidupan jenayah yang dia lalui selama ini. Apa yang berlaku kepada Arzam? Itu kena beli dan baca sendiri ya.



DENDAM BUNGA DAHLIA - Lyn Dayana

Teringat saya dengan filem 'I Know What You Did Last Summer'. Kisah  psiko thriller ringan yang dapat diagak penamatnya. Kisahnya diolah dengan teratur dan setiap watak yang terlibat mempunyai 'cerita' sendiri. Ia membolehkan kita mengikuti perkembangan setiap watak yang ada dan dengan gaya penulisan sebegini membolehkan saya membacanya dengan cepat.. Kisah ini juga antara yang saya suka. Namun watak si psiko kurang didedahkan.

Dania, Tihani dan Eda bertemu kembali setelah 10 tahun berpisah. Dulunya mereka berkawan baik. Selepas habis SPM mereka bersama-sama rakan lain bercuti ke Cameron Highland. Namun percutian bertukar malapetaka apabila Halil bunuh diri kerana cintanya ditolak oleh Dania. Errr...rapuhnya alasan untuk bunuh diri. Kini selepas 10 tahun mereka bertemu kembali tapi dalam situasi yang amat dingin. Masing-masing tidak menyukai satu sama lain sehingga mereka menjadi subjek seorang pembunuh bersiri. Disebabkan hal ini hubungan mereka mula rapat. Lebih kepada untuk melindungi diri dan mencari punca kenapa mereka diburu pembunuh bersiri itu. Siapakah pembunuh bersiri itu kepada mereka? Dan mengapa mereka diburu?



BURU BAYANGAN LUKA - Dhiya Zafira


Apa rasanya bila orang tuduh kita gila padahal kita tidak gila? Tapi orang akan kata pula yang orang gila tak akan mengaku dia gila. Betul tak? Hehe.. Okey, Azalea pernah masuk hospital gila kerana beberapa kali cuba untuk membunuh diri. Kematian bapanya telah meninggalkan kesan mendalam terhadap mental Azalea. Harta yang ditinggalkan ayahnya tidak mampu untuk memulihkan Azalea sehingga dia mula berhalusinasi ada orang yang ingin membunuhnya. Apakah benar Azalea berhalusinasi?

Kisahnya best sangat untuk dibaca. Saya pernah baca novel beliau bertajuk 'Hati Bergetar Rindu'. Best tau! Nanti saya akan cuba dapatkan novel beliau yang lain pulak. Tapi apa-apa pun baca yang ini dulu. Sayangnya halaman bukunya terhad. Kalau dikembangankan sudah tentu akan menjadi sebuah novel suspen-thriller-cinta. Eh?



CINTA BERDARAH - Salina Salleh


Hmmm...bagaimana saya nak rumuskan kisah yang terakhir ini ya? Saya tidak tahu di mana hendak bermula kerana jujurnya saya langsung tidak faham apa yang ingin diceritakan. Mungkin minda saya tidak cukup bijak untuk mentafsir apa yang ingin disampaikan penulis. Harus makan supllement penguat minda kot!

Bagi saya ia kisah gila, segila watak Helmi. Saya yang membacanya hampir juga gila. Ingin saja saya mencarik-carik halaman kisah ini kerana  'blur' dengan apa yang diceritakan. Kasihan!



Okey bookworms. Walaupun malam masih muda tapi mata sudah mula mengantuk. Jadi, saya layan mata dulu ya. Silalah membaca dengan rasa bahagia. Selamat malam semua.






Entri Asal Disini Butang Like Facebook untuk Setiap Entri | BLOG ARCX13.COM Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives

3 comments:

  1. jarang sekali baca cerita genre spt ini.

    ReplyDelete
  2. pernah baca tulisan lyn dayana dgn dhiya zafira je..dhiya punya novel memang best..genre romance- thriller :)

    ReplyDelete
  3. hey temen2 pecinta thriller...bsa baca cerpen thriller aq ga di blog aku? ini linknya http://afifahamani.blogspot.com/2013/06/because-of-affairs-indonesian-version.html

    aku pakai setting luar negeri :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...