Followers

Saturday 5 May 2012

Invasi-Buku Fixi





Invasi
Raja Faizal


ISBN: 978-967-0374-07-9
Penerbit: Buku Fixi
Tarikh terbit: April 2012
Halaman: 310
Harga: RM19.90











Saya baru usai membaca Invasi. Kali ini saya mengambil masa agak lama untuk menghabiskan bacaan. Bukan kerana jalan ceritanya tidak bagus, melainkan saya yang dihimpit kesibukkan dan keletihan. 

Bagi saya, Invasi adalah salah satu novel sci-fi yang enjoy dibaca. Ringan dan tidak banyak menggunakan perkataan saintifik yang boleh memeningkan kepala. Melihat kavernya sahaja dah cukup buat kita tahu isi ceritanya. Sungguh "angkasa lepas" you!

Ceritanya berkenaan serangan alien. Bermula di klcc, penjajahan alien merebak ke utara dan selatan. Banyak kematian dan kemusnahan berlaku. Rupa-rupanya klcc menyimpan satu rahsia yang orang tidak tahu. Serangan itu telah menyebabkan kehidupan manusia berubah sekelip mata. Latar belakang cerita adalah sekitar kawasan Kuala Lumpur. Jadi, ada di antara kamu yang biasa dengan tempat-tempat tersebut. Sila bangga!

Raja Faizal 'memandu' plot cerita dengan baik sekali. Bermula dengan usaha Bavani dan Anwar menyelamatkan diri, ia akhirnya menjadi usaha untuk menghancurkan alien-alien tersebut. Matlamatnya jelas, untuk melepaskan manusia dari cengkaman alien dan mengembalikan keamanan yang telah dirampas. Jadi, you all dihidangkan dengan jalan cerita yang penuh dengan acara lari-lari dan tembak-tembak okey. Cuma penulis tidak memvisualkan rupa alien dengan begitu detail. Sekadar memberitahu tentang saiz, suara dan rupa gigi alien yang runcing. Apa yang saya visualkan hanyalah rupa toyol yang dibesarkan saiz tubuhnya! Hehe..

Saya suka watak Bavani. Daripada seorang yang suka berpoya-poya, dia berubah menjadi seorang yang bertanggungjawab dalam memastikan kelangsungan hidup orang-orang di sekelilingnya. Memang patut pun. Dia kan hero. Hero kenalah orang yang boleh diharap dan bertanggungjawab. Betul tak?

Saya juga suka bab ketika mereka kesuntukkan masa untuk sampai ke Bandar Utama (satu-satunya zon penyelamat yang tinggal). Kalau dalam filem sudah tentu terangkat kaki tengok aksi dan insiden yang berlaku. Namun, nama pun cerita. Tak bestlah kan kalau cepat sangat selamat. Harapan mereka musnah bila tempat yang menjadi harapan terakhir itu juga menjadi sasaran serangan alien. Dapat saya rasakan kekecewaan yang mereka alami.

Well, panjang pulak review saya kali ni. Mungkin kerana saya cuba untuk review dengan cara yang betul. Maklumlah, saya tidak ada asas untuk buat review. Ni tengah nak belajar. Jadi, sila beri tunjuk ajar ye.

Bagaimana cerita ini berakhir? Apa yang boleh saya kata; setiap apa yang diperolehi, ada harga yang harus dibayar.

Okey, kawan-kawan. Tulisan kecil dalam blog ini bukan untuk di tenung lama-lama. Nanti rabun mata. Sudah! Pergi dapatkan buku ini dan baca.


Selamat membaca.


" Doa tanpa usaha itu bohong, dan usaha tanpa doa itu sombong."









Entri Asal Disini Butang Like Facebook untuk Setiap Entri | BLOG ARCX13.COM Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...