Followers

Thursday 8 March 2012

5 Tabiat Buruk Wanita Perlu Ambil Tahu





Happy Women’s Day!! Yup, hari ini hari wanita sedunia. Itu pun saya tahu bila ramai yang wish kat FB. Oh, betapa tidak perihatinnya saya tentang perkara ini. Namun bagi saya, menjadi seorang wanita sangat sangat hebat rasanya. Betul tak?

Apa yang penting kita sentiasa mahukan kebahagiaan dan juga berharap kesihatan berada di tahap yang terbaik. Maklumlah, bila diri sentiasa sibuk menjaga dan menguruskan perkara perkara lain, kita lupa menjaga diri sendiri.

Untuk sihat pula, kena jaga tubuh badan itu elok-elok. Bersenam, mengamalkan diet dengan betul, ambil supplement yang diperlukan adalah antara cara untuk sihat. Tapi, sedar tak bahawa ada beberapa tabiat buruk yang perlu dielakkan jika kita mahu kesihatan di tahap yang terbaik? Kita sedar tentang hal ini tapi selalunya kita ambik mudah. Nah, 5 tabiat buruk yang wanita perlu elakkan. Sila baca...


1)      Memakai kasut tumit tinggi

Memakai kasut tumit tinggi dalam jangka masa yang lama dan lebih pula dari 1.5 inci boleh menyebabkan sakit belakang dan kecederaan urat kaki. Whooo..bunyi agak menakutkan. Ini kerana tekanan yang berlebihan ke atas sendi.


2)      Bawa beg tangan yang berat

Ya Tuhan, apa ajelah yang dibawa kat dalam beg tu. Dah serupa beg makcik yang sarat dengan barang-barang. Habis semua benda dimasukkan. Tak mau ye buat begitu. Ini kerana beban yang terpaksa dipikul akan meninggalkan kesan ke atas bahu dan belakang. Mungkin sekarang tak nampak lagi. Esok esok dah tua baru kamu tahu!! Bawak beg kecik je dan isi hanya barang-barang penting (jangan lupa bedak dan lip balm).


3)      Tidak bersihkan solekan sebelum tidur

Memang pemalas! Walau macam mana penat sekalipun, jangan pandang remeh tabiat ini. Inilah punca utama kepada masalah kulit wajah. Liang liang  roma tersumbat dan mengumpul minyak yang membolehkan bakteria beranak pinak kat muka. Kalau dah muka tu bermasalah, mulalah nak carik treatment itu ini. Padahal, perkara itu mula mula lagi dah boleh elak. Tapi sebab tak ambil berat, dah terpaksa berusaha dua kali ganda untuk menjaga wajah. Lagipun ia boleh menyebabkan kegatalan di bahagian mata.


4)      Guna saiz coli yang tidak tepat

Saiz coli pun boleh sebabkan kesakitan tau?! Selalunya masalah kesihatan yang timbul ialah sakit belakang, leher, bahagian buah dada. Kadang-kadang boleh sesak nafas (bra ketat sangat agaknya!), masalah peredaran darah dan si pemakai mudah cepat marah (errr,yang ni boleh dikaji lagi rasanya). Macamana nak selesa kalau semuanya tak kena kan?


5)      Tidak cukup tidur

Yang ini, saya cukup cukup ambil berat. Tambah tambah saya ni memang kuat tidur. Tapi, wanita memang selalu tidak cukup tidur. Ini disebabkan mereka kesuntukkan masa kerana sibuk membuat tugas tugas yang tak pernah habis. Tak cukup tidur boleh mempengaruhi mood dan mendatangkan stress. Hmmm, lebih cepat la dapat penyakit LUPUS atau darah tinggi. So, wahai lelaki, tolong kami hindari penyakit ini ye...


See...tabiat ini memang selalu kita buat kan?

Selamat malam.  Sayang kamu.





Closet Writer: Wahai wanita Malaya, mencegah itu lebih baik daripada mengubati. Betul?



Entri Asal Disini Butang Like Facebook untuk Setiap Entri | BLOG ARCX13.COM Under Creative Commons License: Attribution Non-Commercial No Derivatives

1 comment:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...